Hva media og Marianne Bergvall kan tillate seg..
I dagens papirutgave av Dagbladet finner man følgende utsagt på forsiden: "Nekter elevene PC-spill i timene BLE FJERNET AV REKTOR" under står det videre "Lærer Marianne Bergvall (49) nekter elevene å bruke dataspill og chatte i timene. Uten forvarsel ble hun hentet av rektor midt i undervisningen og fjernet fra jobben. Utdanningsforbundet varsler rettsak"
På side 16-17 finner man et bilde av grinende men meget pent sminket Marianne. Med tittelen "Rektor tvang elevene til å stemme over om de skulle beholde Marianne Bergvall som lærer. Hun ble fjernet."
Jeg hadde Marianne Bergvall som lærer i faget utrykkshistorie på Media og Kommunikasjon på Årstad vgs i 2005. Min personlige mening om Marianne er at hun er veldig flink journalist men egner seg dårlig som lærer pga. Manglende pedagogiske evner. Som lærer er hun en konfliktstarter, hun er ukonsekvent og lite forståelses full. Hun mangler egeninsikt og vilje til å lytte til elevene sine når det gleder problemer som oppstår i undervisningssituasjoner.
Marianne sier i sitt intervju med Dagbladet at det er psykisk tortur. Nå kan ikke jeg si noe om hva som har skjedd etter jeg sluttet på Årstad, på administrativt nivå. Og jeg tviler ikke på at hun kunne blitt behandlet på en bedre måte der. Men når skal vi elevene få lov til å påvirke hvem som skal stå bak kateteret? Når skal vår mentale helse tas hensyn til? Vi roper ikke om psykisk tortur når vi har lærere som ikke fungerer i en læringssituasjon.
Ut i artikkelen i Dagbladet står det om et brev Kaspar Knudsen har skrevet på vegne av en grupe elever i Bergvalls klasse til rektor. Han skriver "Det er egentlig synd at det finnes så få lærere som er så interesert og engasjert i det de underviser i. I tillegg til sin sterke kompetanse som lærer er hun engasjert og inspirerende i hver eneste time. At det muligens ligger an til at Marianne fpr sparken fra sin stilling som lærer på Årstad vgs er i våre øyne helt horribelt, og i så fall en av de større tabbene ledelsen ved denne skolen noensinne kommer til å foreta seg"
MEN! Hva skjedde med det brevet som ble sendt på vegne av hele den andre klassen til Rektor Bente Lis Larsen, Rådgiver Eva Brandal og Elevinspektør Steinar Ove Lexander? Et brev som tar opp problematikken ved å ha Marianne Bergvall som lærer:
Vi skriver dette brevet for å få hjelp i en vanskelig situasjon. De to første timene mandag morgen har vi uttrykkshistorie med Marianne Bergvall, noe som ofte ender i konflikter mellom lærer og elever. Vi vet ikke hva vi skal gjøre med saken, men vi føler at vi er nødt til å gjøre noe.
Det vi oppfatter som problematisk er:
- Regler og straff ?Vi opplever at læreren ikke er konsekvent i forhold til sine egne og andres regler. Vedkommende praktiserer helt andre regler enn andre lærere på avdelingen, og retter sterk kritikk ovenfor de andre lærerne med utsagn som ?En dag må jo de andre også forstå at jeg har rett, og legge seg på min strenge linje?. I et annet tilfelle forlot vedkommende klassen i 15 min, mens klassen ble sittende igjen med oppgaven å finne en passende straff for å bruke internett til privat bruk i skoletiden. I diskusjonen som fulgte angående straffen ble vi truet med sperring av datamaskinene, og fratatt tilgang på serveren i tre uker.
- Religionskritikk
Elever i klassen føler at Bergvall opp til flere ganger har latt sin mening skinne gjennom når hun retter kritikk mot religioner. Enkelte elever reagerer på at vedkommende ikke respekterer det å ha en tro. Samtlige elever reagerer på uttalelser fra Bergvall når det gjelder spørsmål om religion.
- Overkjøring i diskusjoner.
En del elever føler seg overkjørt i diskusjon med lærer. Klassen føler også at vedkommende overkjører enkeltpersoner slik at elevene vegrer seg for å være kritisk til hennes meninger og for å ytre sine egne meninger. Dette er grunnen til at det har vært vanskelig å ta opp problemene direkte med Bergvall. Et stort flertall i klassen føler at det er problematisk å diskutere med læreren, og at hun viser liten forståelse for våre meninger. Enkelte elever i klassen føler seg tråkket på, fordi Bergvall argumenterer på en måte som gjør at utsagnene våre fremstår i et dårlig lys.
- Ansvar for egen læring
Elever føler at læreren bruker for mye tid og energi på å kritisere enkeltindivider som av forskjellige grunner for eksempel ikke har gjort leksen. Vi føler at vedkommende kunne tatt opp enkeltsakene med elevene det gjelder, i stedet for å bruke klassens undervisningstid på å ?henge ut? enkeltpersoner. Vi mener at man på videregående skole har ansvar for egen læring, og at den enkelte elev må stå ansvarlig for sin arbeidsinnsats. Dermed bør ikke hele klassen blandes inn om en elev ikke har gjort en oppgave.
- Kritikk rettet mot andre lærere.
Vi har også opplevd at Bergvall har vært kritisk til andre læreres undervisningsopplegg, for eksempel i en situasjon som oppsto i begynnelsen av høstsemesteret. Da rettet hun åpenlyst kritikk mot en annen medielærers undervisning og ville vite hva vi mente om saken. Dette resulterte i at den kritiserte læreren måtte ty til underskriftskampanje for å vise at elevene er fornøyd med de nåværende undervisningsmetodene. I andre tilfeller har Bergvall bl.a. kritisert de andre lærernes regler, og skolens holdninger til ?straff?.
- Personlige angrep
Det har hendt at vedkommende har kritisert bare en elev i hendelser som omhandler flere. Dette har av enkelte elever blitt oppfattet som urettferdig.
Meningen med dette brevet er ikke å svartmale Bergvall, men å oppnå et bedre læringsmiljø. Klassen er enig om at Bergvall er en stor faglig ressurs, men slik situasjonen er nå føler vi at de nevnte problemene drar fokuset bort fra undervisningen.
Jeg undres. Hvordan kan media tillate seg å bare høre fra Marianne og Utdanningsforbundet når saken så tydelig er mer komplisert en som så? Det er her snakk om hele skoleklasser som har nektet å komme på skolen. Elever som ikke fikk karakteren de fortjene i vårsemesteret fordi Marianne sykemeldte seg uten å si noe om hvor på skalen folk lå. Om elever som har følt seg så tråkket på at de har begynt å grine i klasserommet. Det er snakk om andre lærere som har sykemeldt seg fordi Marianne skaper et så dårlig arbeidsmiljø.Hva skal til for at en lærer ikke skal få undervise? Skal vi anmelde henne for æreskrenkelse kanskje? Er det ingen andre som ser at det finnes en fellesnevner i alt bråket nemlig Marianne Bergvall? En ting skal damen ha da; manipulere situasjoner det kan hun!
Dette er MIN mening om denne saken, og det jeg har opplevd. Hvorvidt måten Marianne er oppsagt på er riktig eller ikke har ikke jeg forutsetninger for å si noe om. Men hun bør ikke få bli lærer igjen!
Svein
27.aug.2007 kl.20:39
til elevene blir overkjørt!
Bra skrevet! :)
Anonym
28.aug.2007 kl.22:57
Bra skrevet:)
Silje
29.aug.2007 kl.00:46
Når jeg leste i avisen kjente jeg også at elevenes side burde kommet frem. Men hele avissaken handler vel egentlig om hvordan Marianne har blitt behandlet av administrasjonen på skolene og fylkeskommunen. Hvor vidt hun er en god lærer eller ikke tas vel egentlig ikke opp. Jeg tror man bør være forsiktig med å gå ut hvordan vi som elever har opplevd saken. Rett og slett fordi det lett kan bli for personlig. Det å gå til angrep på Marianne som person i media vil være lite smart. Jeg tror den rette måten å gjøre det på vil være å ta kontakt med enten Elevorganisasjonen eller tillitselevene i klassen på Laksevåg som er nevnt i media. Jeg kjenner tilfeldigvis noen av elevene som har hatt Marianne på Laksevåg så jeg kan nok videreformidle historiene, evt det man skulle ønske å få frem. Men skulle man ha et ønske om å gå ut i media ville jeg i hvert fall ikke gjort det som enkeltperson. Vanskelig dette her, for som elever har vi utrolig lite rettigheter i forhold til hvem som skal være læreren vår!! Syns i hvert fall ikke at journalisten i Dagbladet har gjort en spesielt god jobb. De skulle kanskje hatt Marianne som lærer noen timer de også!
Kristin
29.aug.2007 kl.18:17
Helt enig i at folk har alt for lite å si på hvilke lærere de skal ha. Det er nok både på grunn av at det er en vedtatt "sannhet" at dersom man klager på lærere kommer det represalier i form av dårlige karakterer etc, og fordi elever flest er litt for feige og tør ikke stille seg bak upopulære utsagn. Og det stemmer i og for seg at Mariannes evner som lærer ikke snakkes om i intervjuet i det hele tatt, det ble bare brukt på forsiden for å selge mer aviser, antar jeg...
29.aug.2007 kl.18:35
Det er leit å høre at dere har hatt det så forferdelig med meg som lærer. Men det er prisverdig at du skriver dette med navn. Det har vært endelig nok av anonyme innlegg i denne saken. Innsenderen "'Anonym" som svarer her, vil jeg ikke kommentere, annet enn at det kan godt hende at han vil bli innkalt som vitne, siden han har vært en viktig støttespiller for fylket i denne saken.
Det som jeg synes er litt vanskelig, er at dere elever ikke ser hele bildet, ved at dere kanskje ikke kan løsrive egne inntrykk fra ting som dere har blitt fortalt. Dette er ikke et forsvarsskrift - jeg skal endelig kunne stå og både forsvare og angripe når vi kommer så langt. Men hvis en vil høre elevers mening, så bør dere høre elevene fra det første skoleåret, da konflikten mellom de voksne oppsto. Etter det året har senere årskull blitt fortalt forferdelige ting om meg, av de voksne, og det gjør selvsagt et sterkt inntrykk på elever. Mange har vært skeptisk eller avvist det. Noen har blitt overbevist om noe, og bidratt til å spre negative rykter videre.
Men sånn skal det ikke være. Hver eneste elev har full anledning til å klage på en lærer. Om klagen ikke blir tatt til følge, så kan de ta saken opp til neste nivå. Ingen av ditt årskull tok opp noen klage overfor meg. Den klagen du legger ut på internett, som om innholdet er sant, kom til etter at mine kolleger hadde fortalt elevene tåkete historier, og bedt om hjelp til å bli kvitt læreren.
Du stiller det retoriske spørsmålet - hva skjedde med vår klage, og så lar du være å svare. Hvis du skulle vært litt ærlig, Silje, så må du vel si at ingen i ledelsen brydde seg det minste om klagen deres, det var jeg som tok opp disse tingene med dere i ettertid. De bare trengte dere for å skrive en klage. Og en del elever har trodd at de var med på noe viktig, og la frem beskrivelser som bare var egnet til å sverte: "En dag må de andre skjønne at jeg har rett". Jeg har aldri sagt noe sånt, og det vet dere vel veldig godt. Det jeg har sagt hele tiden er at jeg håper at vi en dag får et felles regelverk for pc-bruk til private formål. Men elever som vil sverte en lærer, legger det selvsagt frem på en helt annen måte. Alt kan brukes, om det er det en vil.
Ingen av dere hadde kommet med en klage til meg, hverken direkte eller til elevtillitsvalgte. Men å ta opp et problem var jo heller ikke hensikten. Hensikten var å sende en sak til rektor, å være med på å bli kvitt en lærer, bak lærerens rygg. Jeg fikk vite om at dere ble bedt om å gjøre dette, fordi tillitseleven fortalte det til den andre klassen, og ba dem være med på en klage mot meg, til rektor. De ble opprørt istedenfor, og skrev brev til rektor om at de ikke likte denne åpenbare prosessen for å få meg sparket.
Når du legger denne klagen ut på nettet, kommer selvsagt noen til å kopiere den opp og legge den ut andre steder, og så ruller den rundt som en sannhet. Jeg er ikke helt sikker på om det var meningen din, for ungdommer ser ikke alltid rekkevidden av det de gjør eller er med på. Noen har manipulert elever i denne saken. Et par elever har vært manipulerende, fått andre elever til å være med på ting. Noen hevder at jeg er manipulerende. Dere kan si mye stygt om meg, og noe vil være riktig eller en reell opplevelse. Men manipulerende er jeg ikke. Jeg er en demokrat, som gjerne møter mennesker til debatt i åpent lende. Jeg takler fint kritikk - journalister flest er opplært i å kritisere andre, da må de ha et forhold til å ta imot kritikk selv også. Når jeg mottar kritikk, svarer jeg saklig på den. Jeg går ikke bakveier og dolker folk i ryggen. Når jeg kritiserer noen, så gjør jeg det åpent, til rette vedkommende, og vel begrunnet. Hvis jeg har vært en dårlig lærer for noen, og det har jeg sikkert vært, så er det først og fremst fordi jeg ikke har klart å lære enkelte av elevene noen verdens ting om demokratiske spilleregler.
Når det gjelder det du skriver i nest siste avsnitt, vil jeg bare si: hvis jeg har lært deg noe om journalistikk, så prøv å belegg disse vanvittige påstandene dine med noe som helst slags fakta. Vi har vært på den samme skolen - når har det noensinne hendt at "hele skoleklasser har nektet å komme på skolen"? Fortell når dette hendte, så vi kan få vite det, alle sammen.
Ellers ville jeg veldig gjerne høre deg fortelle hva du mener jeg har gjort i undervisningssituasjonen som du personlig har reagert på. Ikke på vegne av alle andre og noe du har hørt, men noe du har opplevd selv, som du kunne ha klaget på. Så skal jeg prøve å svare deg.
Vennlig hilsen
Marianne
29.aug.2007 kl.18:52
PS: Du fikser ikke kritikk. Når du får kritikk setter du himmel og jord i bevegelse for å motbevise den. Hva er det du prøver å bevise, mon tro? Det kan jo settes spørsmålstegn ved denne atferden. Huff!
Anonym
29.aug.2007 kl.22:44
!
29.aug.2007 kl.23:02
Vet ikke helt hvor jeg skall begynne, men en ting kan jeg si, blir jeg spurt om å være vitne stiller jeg opp på flekker.
En annen ting er at grunnen til at folk stiller opp anonymt er at om vi ikke gjorde det ville du kanskje tatt kontakt, og det ville vært trist siden jeg fortsatt er redd deg!!!
En annen ting er;hvordan klarer du alltid å synes så synd i deg selv, og alltid prøve å få andre til å synes synd i deg. har du ingen form for selvinsikt??? Vi ungdom er ikke dumme, men du klarer ikke at andre har en mening du ikke er enig i, eller ikke
har fått oss til å mene. Selv om du ikke mener vi vet hva som har skjedd i løpet av disse årene, merker man fort hvordan en person er! Og nå er det kanskje på tide at du finner deg et nytt yrke, dette med lærer var ikke noe for deg! Når man er ungdom må man selv få finne ut hvilket parti man holder med, hva man synes om religion etc, og ikke bli manipulert til å tro noe som helst! og ja, MArianne, det har i alle fall skjedd at over halvparten av en klasse ikke har stilt, det har jeg svært sikre kilder på, så ikke lur deg unna med den.
Og i tillegg synes jeg ikke du skal oppfordre Silje til å komme med noen forslag som helst. Hun har sagt hva hun mente, og hva mange andre mener. Det er ingen vits i at hun skal ramse opp noe for deg, for du kommer abre tiol å bruke en av dine dager til å "rettferdiggjøre" dette og finne noe galt med hennes oppfatning av saken! Hun har skrevet en flott og saklig tekst!
Jeg håper at om det først bilr en rettsak, at de som har blitt utsatt for denne psykiske torturen for stille også! og gjerne i vitneboksen.
Jeg sier ikke at du er en ond person, du har sikkert mange kvaliteter og er flink å ordlegge deg, og kan sikkert mye innen journalistikk, men lærer er ikke noe for deg.
Anonym
29.aug.2007 kl.23:04
Det er helt absurd å lese det du skriver ovenfor her. Du er den værste læreren jeg har vært borti, og grunnen til at jeg var vekke nesten alle dine timer og sluttet på skolen var pga DEG og din utrolig frekke oppførsel. Allerede fra dag 1, forskjelbehandlet du meg. Dette ble verre og verre etter hvert som tiden gikk. Jeg er glad du kom deg vekk fra Årstad. Bare synd at noen andre elever fikk oppleve det vi gikk igjennom. Nå må du begynne å se at det er noe feil med DEG og ikke alle andre rundt deg. Vanlige folk tar hintet etter ett brev, men her ser det visst ut som at hele Bergen må si til deg at du egner deg IKKE som en lærer!!!
Stå på Silje :)
Mann passert 35
29.aug.2007 kl.23:29
Du er en tøff ung og voksen dame.
Din beskrivelse blir på mange måter bekreftet av marianne sitt eget innlegg der hun skriver
"En dag må de andre skjønne at jeg har rett".
Marianne. Hvordan kan du tro at noen vil dikte opp usannheter om deg?
Det er vel ingen i dette samfunn som har større rettferdighetsans enn all den flotte ungdommen vi har her i landet. Så når noen våger å kritisere en så faglig dyktig dame som deg, så forteller det mye.
Silje er både saklig og voksen i sin formulering.
Sikkert fristende for mange å være mer detaljerte på hvordan de har opplevd deg i timene, men igjen viser de hvor flott ungdom de er med å holde fokus på hvordan de har opplevd skolehverdagen med deg som lærer.
Et lite hint:
Hvis du ser etter feil, bruk ikke kikkert, men speil.
anonym, av ulike grunner.
30.aug.2007 kl.00:33
Når det gjelder "onde rykter startet av andre lærere" så kan jeg ikke si jeg kan huske noe slikt. Og likevel tør jeg påstå at dagens ungdom faktisk kan klare å gjøre seg opp sin egen mening til tross for hva andre måtte finne på å uttale om en person.
Hvor jeg skal med dette? Vel, det er bare tanker rundt tema. Men likevel med konklusjonen at det alltid finnes to synsvinkler i slike saker. Løsning? Dialog fremfor angrep.
?
30.aug.2007 kl.21:14
...
30.aug.2007 kl.23:19
Silje
31.aug.2007 kl.00:38
Ellers håper jeg at dere alle har lest forsettelsen på Marianne og mediasaken i mitt innlegg;
http://studentsilje.blogg.no/1188421528_hva_media_og_marianne.html
01.sep.2007 kl.16:59
Journalistspire
06.sep.2007 kl.21:12
Vær-varsom-plakaten sier: Når noen blir angrepet i media, har de rett på å få kommentere anklagen.
Rektor er angrepet her og har fått svare. Om hun ikke kan si så mye, har både hun, elevene og fylket har hatt måneder på å si sin side av saken til Arbeidstilsynet. Tenk at de ikke har kommet med noe med substans i. Er ikke det litt merkelig....
Silje
07.sep.2007 kl.15:39
Hvordan kan du vite at Mariannne er tatt ut av undervisningen uten noen som helst formell og saklig klage? Hvordan vet du
hva som har skjedd i den saken, egentlig? Det er bare en side som er fremme i media, og det er Marianne sin. Fylkeskommunen og rektor kan ikke uttale seg, fordi det er en personalsak. Det handler ikke om å ha tid til å si noen ting.. Mariannes side av saken er jo selvfølgelig fortalt på den på den måten som setter henne i godt lys. Og "Når man blir angrepet i media...." Vi elevene som blir fremstilt som løgnere da? Vi som visstnok har satt igang grusome ting som har forfuglt Marianne, vi har gjort det bare for å være ekkel? Som protest fordi vi ikke har fått chate i timene? Har vi bli jo angrepet vi også. Marianne valgte å bringe elevene på banen ved å inkludere Kaspar Knudsens brev, da må vi andre som er en del av det også få uttale oss!
Jeg mener ikke at hva Fylkeskommunen har gjort er greit. Og det har jeg aldri lagt skjul på! Jeg skriver om at vi som elever også må ha rettigheter i forhold til hvem vi har som lærer..
Og jeg vet ikke hvem som skal bli kvalm av hvem her! Du er journalistspire uten kritiske evner! Kildekritikk og kritikk til autoritet burde være en høyt utviklet egenskap hos alle journalister!
Tidligere tillitselev, 24
09.sep.2007 kl.19:13
En annen ting: Du hevder at dere har klaget til Marianne før dere gikk til ledelsen med klagen, men at det ikke hjalp. Kan du ikke legge ut denne klagen slik ta vi kan få se den også? Dere snakker veldig om at avisene bare viser den ene siden. Det å komme med påstander uten dekning og motstridende utsagn fra "den andre siden" er ikke noen god løsning hvis dere vil bli tatt på alvor i denne saken. Spørsmålet er om elever har tatt opp problemene på en skikkelig måte, fulgt ordentlig saksgang, som begynner nettopp med å ta det opp med læreren det gjelder. Ingen av disse innleggene på bloggen din viser at noe sånt har skjedd. Fra en utenforstående som ble oppriktig sjokket over saken i Dagbladet, fremstår deres innlegg som sure oppstøt i ettertid. Det er ganske alvorlig å støtte Fylkeskommunens oppførsel ukritisk fordi den rammer en lærer dere ikke likte. Vi har alle hatt lærere som vi har vært misfornøyde med. Denne læreren må eventuelt være den dårligste læreren i historien. Jeg kan ikke helt tro det, har selv hatt noen nazi-kommi-lærere som fremdeles får spre skrekk i klasserommet. Poenget er, vi klaget ikke. Til tross for kontroversiell undervisning, lærte vi veldig mye.
Etter det jeg fikk høre da jeg var elev, måtte en lærer minst ha misbrukt en elev eller solgt narkotika for å bli oppsagt. Jeg ser ikke helt hvordan det dere kan ha opplevd med denne læreren kan være sidestilt med slikt.
Hanne
11.sep.2007 kl.23:38
Skjønner ikke hvordan du kan sitte å skrive det du skriver når du har NULL peiling på hva som har foregått i timene med Marianne! Dette har ingen ting med at vi ikke liker en lærer eller ei, det har med at en lærer skal ikke kunne henge ut elver i timene forann en hel klasse, bare fordi hun eller
han har ett annet syn enn Marianne! Jeg husker godt hvordan jeg ble trykt ned i timen, og nærmest skjellt ut av Marianne fordi jeg ikke hatt samme syn eller mening om en sak. Dette er bare en av tingene jeg opplevde veldig negativt i timene til Marianne!
Første dag jeg begynte på skolen, hadde vi Marianne i timen. Jeg kom litt sent pga legetime. Fra og med det sekundet jeg kom inn døren har hun misslikt meg! Og det har jeg HELE gamle klassen min som bevis på! Månedene gikk og det ble bare verre. Hun gav meg 3ere på prøver og oppgaver vi skrev, der jeg selv vet at jeg hadde fortjent bedre. Jeg synes dette var rart og tok det opp med henne. Her fikk jeg en satans lekse om ditten og datten som ikke hadde NOE med minn pppgave å gjøre. Fra og med den dagen kom jeg ikke mer i noen av Mariannes timer. Det er mer som ligger i det, som jeg helst prøver å glemme, så saken avslutter her!
Greit at folk har meninger om denne saken, men det er tåplig når dere som IKKE har opplevd dette (både postive og negative opplevelser med marianne) skal komme med kommentarer. Dere vet ikke hva som har skjedd innen for de 4 veggene, i mange år!
Tidligere tillitselev
12.sep.2007 kl.22:47
Et annet poeng: Det er en ensidig og til tider veldig stygg meningsutveksling som foregår på disse sidene. Jeg hadde ikke likt å finne slike sider som omhandlet meg selv. Så hvis dere mener dere som de forurettede, de som har blitt skadelidende i denne saken, så ville jeg prøvd å virke litt mer som offer, enn som bitre og aggressive.
Tilslutt: Mange sier at de ikke har forutsetninger for å bedømme saken mellom læreren og Fylkeskommunen, dere sier bare deres oppfatning av henne som lærer. Da ville jeg kanskje gjort et forsøk på å se saken slik den fremstår for alle som leste saken i Dagbladet og BA: en oppsiktsvekkende oppførsel fra arbeidsgiver. Dere kan mene hva dere vil om Bergvall som lærer, det er nemlig ikke poenget. Hvis Fylket hadde hatt grunnlag for avskjed, ville de gått frem på en helt annen måte enn det de har gjort. Dette er enkle regler og rutiner. Finn frem Arbeidsmiljøloven, folks!:-)
Guro Dahl Lindebjerg
14.okt.2007 kl.21:43
Vigdis Sveinsdottir
03.des.2007 kl.17:03
Alle som har vært grunnskoleelev, har vel blitt overrasket over makten man merker man innehar, når man forstår at man faktisk kan klage på en voksen. Man blir gjerne litt grepet av denne følelsen, man kan faktisk ta igjen på en lærer. Men dette er jo snakk om elever på videregående skole... Synes de ærlig talt at Marianne fortjente dette? Hvem er det som har påført hvem mest smerte her? Er det de stakkars elevene som sitter igjen med en følelse av å bli overkjørt i en diskusjon (og ja, den følelsen har Marianne også gitt meg, men herlighet, man legger seg vel ikke ned og gråter av den grunn?) eller er det læreren (som faktisk også er et menneske, en mor, et individ) som har mistet sitt arbeid, opplevd mobbing og trakassering, og har dette på sin cv i all fremtid?
Hun er proppfull av engasjement, kunnskap og er ivrigere enn de fleste andre lærere til å dele. Hun er av den typen lærere man heller vil kunne møte på et universitet, hvor foreleserne har engasjement og gjerne er samfunnskritiske i samme slengen, uten at elevene sperrer øynene opp og tenker "væh - hun var litt for mye", henne må vi klage på. Hvis vi skal skvise ut de mest kvalifiserte lærere pga vi ikke liker dem personlig, så har vi et problem. Elever som helst vil slappe av i timen (gjerne med pc-spill) fremfor å ha en pågående og interessert lærer, - og det at disse eleven faktisk har makt til ikke bare å gi en lærer en advarsel, men å få dem suspendert, - er gjerne grunnen til at verdens rikeste land ligger på en 33.plass når det gjelder skole? Gudene vet hvor mange lærere dette har skjedd med før, som ikke har klart å stå mot strømmen slik Bergvall har.
Jeg har forresten hjemmeeksamen "as we speak", om konflikter i arbeidslivet. Jeg har tatt for meg Marianne sin sak, og sendte henne en email med spørsmål om en liten kommentar jeg kunne ha med i oppgaven. Tenkte det var verdt et forøk, selv om jeg kanskje ikke fikk svar. Og hva popper opp nede i hjørnet nå mens jeg skriver her, jo, et langt svar fra Marianne, rundt en time etter min henvendelse, med henvisning til stoff som kan hjelpe meg. Marianne er ikke noe monster, hun er en lærer som hjelper deg, selv over 3 år etter at dere ikke er lærer/elev lenger.
Hanne Marie
12.jun.2009 kl.16:40